Jak zlecić wykonywanie strony internetowej? « 07.12.2011
Zlecając wykonanie strony internetowej dla własnej działalności należy pamiętać, że to, czy stanie się ona popularna, zależy od dwóch czynników. Po pierwsze ważni są nasi odbiorcy, ich przywiązanie zawsze wiąże się z treściami oraz funkcjonalnością obsługi, które przy korzystaniu z naszej strony przynoszą im satysfakcję. Tak więc pamiętajmy, że ze względu na dbałość o odbiorcę stronę zawsze musimy ulepszać i aktualizować, nie możemy pozwolić, aby wyglądała na opuszczony przez swoich twórców ciemny zakątek Internetu. Po drugie, sama strona musi być też przyjazna dla nas. Praca z nią nie powinna zamienić się w walkę z jej niedoróbkami technicznymi, promowaniem oraz pozycjonowaniem w wyszukiwarkach, ale powinna nam umożliwić skupienie się na kontencie i relacjach z użytkownikami. Dlatego zlecając wykonanie strony, należy jasno określić, czego chcemy – to od naszego zdefiniowania potrzeb będzie zależało, czy dostaniemy do ręki takie narzędzia, dzięki którym będziemy łatwo tworzyć popularną witrynę. Nie bójmy się więc naszych wymagań i długich dyskusji na temat sposobu jej tworzenia – ma ona nam służyć przez lata.
Zarządzanie treścią strony internetowej
Jedną z najważniejszych decyzji, którą musimy podjąć na początku jest wybór systemu zarządzania treścią (z angielskiego Content Management System, w skrócie CMS). Właściwością dzisiejszych systemów jest oddzielenie elementów graficznych strony od jej zawartości treściowych. Dzięki temu systemy CMS posiadają już gotowe rozwiązania graficzne, takie jak rozmieszczenie tekstu, skład, dostosowanie czcionek, akapitów, kolorystki, elementów grafiki, takich jak loga, barwy firmowe itd. Systemy CMS pozwalają na wielorakie obsługiwanie złożonych witryn, dzięki czemu strony mogą zawierać rozbudowane aplikacje czy też sprawnie łączyć treści redagowane z tymi, które sami tworzą nasi użytkownicy, jak na przykład w księgach gości czy forach dyskusyjnych. Co ważne, każdy system zarządzania treścią zbudowany jest z osobnych modułów, odpowiedzialnych za poszczególne zadania. Przy wyborze systemu musimy zapytać siebie o nasze potrzeby – ważne, żeby dany CMS nie zawierał modułów niepotrzebnych i zupełnie dla naszych potrzeb narzędzi nieprzydatnych, które będą zabierały nasz cenny czas. Możemy obrać dwie różne strategie – wybrać jeden z gotowych systemów dostępnych na licencji open source, łatwych do znalezienia w sieci lub też stworzyć nasz własny CMS. Do popularnych systemów ogólnodostępnych należą w tej chwili m. in. WordPress, Joomla, Mambo czy też Drupal. Łatwo się jednak domyślić, że ten drugi sposób zapewni nam dużo łatwiejszą i lepiej zorganizowaną pracę – w tym przypadku nie jesteśmy ograniczeni najprostszymi, bardzo ogólnymi narzędziami, a możemy stworzyć taki ich zestaw, jaki najlepiej wykorzystamy W przyszłości będziemy go też mogli swobodnie aktualizować i konfigurować, co także zmniejszy nasze koszty.
Jak zadbać o bezpieczeństwo naszej strony?
Uchronienie własnej witryny przed niechcianym wpływem jest zadaniem bardzo trudnym, szczególnie wobec obecnej niezliczonej ilości użytkowników, których nie zawsze możemy zidentyfikować. Co zrobić więc, żeby nasza strona była pod pełną kontrolą, a także sama broniła się tam, gdzie nie będziemy tego w stanie przewidzieć? Z pewnością warto zacząć od początku, czyli ochrony naszego własnego systemu administracyjnego. Odpowiednie systemy wbudowane w nasz CMS pozwolą ochronić go przed bezpośrednimi włamaniami, jednak duży wpływ na bezpieczeństwo będzie miało też nasze własne zarządzanie dostępem do niej, zwłaszcza przy dużej ilości współpracowników. Dodatkowe hasła i kodowanie treści tekstowych może być uciążliwe, jednak na pewno nie są bezsensowne. Dla właściwej kontroli naszych użytkowników niezbędny jest w dzisiejszych czasach system zbierania i przechowywania ich danych osobowych, najczęściej poprzez rejestrację, umożliwiającą pełniejsze korzystanie z naszych serwisów – na przykład tylko oni mogą w pełni uczestniczyć w dyskusjach i forach, dodawać komentarze, zbierać punkty i podwyższać statystyki na swoich osobistych kontach itp. Powierzenie własnych danych wymaga za to dużego zaufania w stosunku do administratora strony, więc w pierwszej kolejności musimy pomyśleć o odpowiednim zabezpieczeniu baz danych naszych userów. W tym wypadku liczne trudności i skomplikowane logowania na pewno nie będą nikogo odstraszać, a pomogą raczej zbudować duże zaufanie.
Optymalizowanie strony pod względem wyszukiwarek
Wielki dział marketingu internetowego, jakim jest w tej chwili pozycjonowanie i optymalizowanie witryn internetowych, stał się taki nie przez przypadek. Nawet najlepsza i pieczołowicie budowana od podstaw strona nie ma szans w społeczności internetowej, która rzadko wybiera adresy nie wyświetlane na pierwszych dwóch stronach wyników Google. Dlatego w dobie wyszukiwarek, dla których głównym kryterium jest to, jak często dana strona jest wybierana przez użytkowników, ważne jest, żeby nasz adres wyświetlał się jako jeden z pierwszych wyników. Wszystkie popularne wyszukiwarki działają obecnie na zasadzie indeksowania, czyli wyborze i dodawaniu stron do odpowiednich grup i kategorii poprzez słowa kluczowe. Bywa to jednocześnie zbawienne jak i zgubne, bo strony działające w bardzo popularnych internetowych dziedzinach mogą mieć duże trudności z przebiciem się na powierzchnię w morzu konkurencji. Jak więc przeprowadzić sprawne SEO (czyli właśnie pozycjonowanie, z ang. Search Engine Optimization)? Najlepiej samemu zacząć od zgłoszenia naszej strony do wyszukiwarki. Ta działa za pomocą urządzeń i programów skanujących, popularnie zwanych pająkami, robotami lub botami. Te skanują kod strony, wyszukując najważniejsze kluczowe słowa i w ten sposób dopasowują je do kategorii. Ważne więc, by ułatwić im pracę przez budowanie kodu poprawnego semantycznie, dzięki czemu wyszukiwarka będzie rozpoznawać całe frazy, łatwo dopasowujące się do tego, co później wpisywać będą użytkownicy. Nasz kod musi więc zawierać tzw. metatagi, które jednoznacznie przyczynią się do odpowiedniego zdefiniowania naszej strony. Tu także objawia się duża rola naszego systemu CMS, który pozwoli nam na bieżąco aktualizować metatagi i sprawiać, żeby były bardziej skuteczne. Wytrawni pracownicy branży SEO zadbają na pewno również o to, aby efekty wyświetlania były przyjazne dla ludzkiego oka. Należy więc mieć na uwadze tworzenie adresów URL, które wyświetlają się jako wyniki pracy wyszukiwarki. Według teorii przyjazny URL to taki, który pozbawiony jest znaków dynamiki, czyli znaków dostępnych na klawiaturze, ale niekoniecznie właściwych dla ludzkiego języka. Musimy pamiętać, że stronę tworzymy dla ludzi i to nawet tam, gdzie użytkownik tego świadomie nie zauważa. Przyjazny URL, który objawia się na przykład w zbliżeniu nazwy strony do jej zawartości, pozwala jednak każdemu na lepszą nawigację oraz sprawniejszą indeksakcję strony przez roboty wyszukiwarki.
Użyteczność strony
Po zapewnieniu odpowiedniego systemu działania i pozycjonowania strony możemy zająć się tym, z czego tak naprawdę korzystać będzie nasz odbiorca. To, co strona zawiera, zależy od konkretnej dziedziny, jaką się zajmuje, zasady wygodnego użytkowania jej są jednak takie same dla wszystkich. Iterfejs oraz rozmieszczenie elementów – artykułów, logo i winiety, menu, reklam, poszczególnych poddziałów - powinno zapewnić jak najlepszą użyteczność i działać w sposób intuicyjny. To od wygody i łatwości dostępu do informacji będzie zależało, jak długo gość strony będzie na niej przebywał i jak często wracał. Wygoda i pragmatyzm musi jednak pozostawać w dobrej relacji z estetyką i elementami grafiki. Nie powinno w żaden sposób niszczyć atrakcyjności jej wyglądu. Warto mimo wszystko zachować wstrzemięźliwość, jeśli chodzi o projektowanie graficzne – sprawdzoną prawdą jest to, że najlepsze wyniki osiąga się poprzez skromność i przemyślaną kompozycję, a nie niepotrzebne i często nietrafione wyszukane gadżety i ozdobniki. W niektórych elementach grafika i użyteczność stanowią jedność – tak jest na przykład w wypadku doboru tła oraz koloru czcionki, co przekłada się na czytelność tekstu i jego wizualny odbiór. Wybór pomiędzy pięknem i funkcjonalnością to problem odwieczny, każdy jednak doświadczony twórca przyzna, że warty jest włożony w niego czas i wysiłek – stąd warto się tym problemem zająć już na etapie projektowania. Wszystko jednak zależy od użytkowników do jakich nasze strony kierujemy i od tego, czego mogą oczekiwać. Inaczej zaprojektowana zostanie strona służąca do obsługi e-biznesu, inaczej portal społecznościowy czy informacyjny. W przypadku specyficznych grup odbiorców pewne zasady można nagiąć świadomie – stąd bardzo często strony o tematyce technicznej całkowicie rezygnują z warstwy estetycznej, stawiając całkowicie na funkcjonalność, a serwisy promujące marki w dużej mierze będą oferowały dostęp do elementów multimedialnych, poprzez dźwięk czy film. Standardowe zasady grafiki w uzasadnionych przypadkach możemy ignorować lub zmieniać dla potrzeb użytkowników. Tak będzie na przykład z osobami niepełnosprawnymi, jeśli to do nich kierujemy naszą ofertę. Dla osób niedowidzących możemy zaprojektować witryny stawiające na duży kontrast pomiędzy tekstem i tłem, osoby z problemami w obsłudze myszki będą potrzebowały interfejsu opartego w głównej mierze na klawiaturze komputerowej. Jak widzimy problemów może być wiele i często nawet trudno będzie nam je przewidzieć. Dlatego już przy zawarciu umowy o wykonanie strony najlepiej będzie uzgodnić przeprowadzenie tzw. testów funkcjonalnych. Testy takie przeprowadzane są przez osobę, która nie ma dostępu ani wpływu na kod strony – postawione jednak w sytuacji zwykłego użytkownika lepiej są jednak w stanie ocenić, jak będzie mu się wygodnie ze stroną pracowało.
Zobacz też Projektowanie logo Blog