Kilka pułapek, w które wpadają klienci wybierając logo« 12.06.2014
Z punktu widzenia wielu mniej doświadczonych klientów logo to po prostu "ładny obrazek", którego zadaniem jest graficzna reprezentacja wartości firmy. Teoretycznie więc wybór firmy, której zlecimy kreację logo nie powinien przysparzać zbyt wielu trudności. Poniższe przykłady pokazują jednak, że rzeczywistość często mija się z założeniami.
"Wysoka jakość za niską cenę!"
Widząc ofertę logo za 50zł powinniśmy zauważyć równocześnie lampkę alarmową. Dlaczego firma X oferuje swój produkt w tak niskiej cenie, skoro firma Y działa na rynku od ładnych paru lat i oferuje projekty kilkukrotnie droższe?
Firma X jest najprawdopodobniej nowa i oferuje najniższe możliwe ceny, aby tylko zaistnieć na rynku.
To niekoniecznie zła wiadomość. Może się zdarzyć, że firmę otworzyli specjaliści, którzy po przepracowaniu kilku lat na etacie postanowili spróbować swoich sił we własnej działalności. Niestety, dużo bardziej prawdopodobne jest, że w firmie pracują amatorzy, którzy dopiero uczą się fachu i podejmą się każdego projektu, nie do końca zdając sobie sprawę z różnych poziomów ich trudności. Często w tej branży dochodzi do sytuacji, w których kontakt z klientem zostaje zerwany w momencie, gdy klient pragnie wprowadzić poprawki, a "grafik" zwyczajnie nie wie, jak się do nich zabrać, bądź orientuje się, że nie ma ochoty pracować przez kilka dni dla 50zł. Firma dostaje nauczkę na przyszłość - niestety kosztem klienta, który zostaje wystawiony do wiatru.
Dobra firma graficzna, posiadająca odpowiednie doświadczenie potrafi już na wstępnie oszacować czas niezbędny zarówno do stworzenia kilku projektów do wyboru, jak i do wprowadzenia niezbędnych poprawek. Na tej podstawie ustalane są ceny - klient wie, za co płaci, a grafik wie, na co się pisze.
Logo w nieodpowiednim formacie graficznym
To kolejna perełka, aż nazbyt często spotykana w realiach branży graficznej. Wchodzimy na stronę firmy - widzimy portfolio, które często wygląda nawet całkiem przyzwoicie. Następnie zlecamy stworzenie logo według konkretnych wymagań i po kilku dniach otrzymujemy projekt... w formacie .PSD.
Co to oznacza w praktyce? Projekt wygląda całkiem ładnie - do momentu, gdy próbujemy go powiększyć. Im bardziej powiększamy obraz, tym mniej wyraźny się on staje - przy kilkukrotnym powiększeniu zamiast ładnego logo widzimy już tylko burzę kwadratów bliżej nieokreślonej barwy - nietrudno sobie wyobrazić, jak takie "logo" będzie wyglądało w powiększeniu niezbędnym do stworzenia naklejki na samochód.
Każda porządna firma graficzna wie, że pliki w formacie .PSD (Adobe Photoshop) służą do tworzenia grafiki w konkretnych wymiarach. Jeżeli założymy, że nasze logo będzie miało zawsze jeden i ten sam rozmiar, możemy pokusić się o stworzenie go w tym programie - jednak musimy mieć na względzie fakt, że nie będziemy mogli go zmniejszyć (np. na potrzeby wizytówki) ani zwiększyć (np. jako szydl przed sklepem) bez utraty jakości obrazu.
Z tego powodu wiodącymi programami graficznycznymi do kreacji logo są Adobe Illustator oraz Corel Draw. Dzięki nim jesteśmy w stanie tworzyć grafikę wektorową - czyli taką, którą możemy bez obaw operować na każdym możliwym rozmiarze, a efektem tych zmian będzie zawsze obraz idealnie ostry.
Logo w nieodpowiednim formacie graficznym
Logo to element, który będziemy wykorzystywać niemalże wszędzie - na wizytówkach, stronach internetowych, papierze firmowym czy samochodach. Dlatego też jedna wersja kolorystyczna zwykle nie wystarcza - logo w kolorze ciemnej wiśni może dobrze elegancko na jasnym tle, jednak na czarnym samochodzie będzie już zupełnie niewidoczne.
Klient, decydując się na zlecenie kreacji logo firmie graficznej przekonany jest zwykle (i często błędnie) o tym, że to grafik powinien wziąć pod uwagę różne wersje kolorystyczne logo.
Niestety, końcowym efektem takiej współpracy jest często niezadowolenie klienta, który albo słono płaci za dodatkowe projekty, albo zmuszony jest samodzielnie "spełniać się" graficznie przy tworzeniu dodatkowych wersji. Kolorowanki były owszem, ciekawe, ale większość ludzi porzuciła je w podstawówce i niekoniecznie chce do nich wracać.
Podsumowując...
Powyżej wymieniliśmy jedynie kilka możliwych pułapek, na które powinno się szczególnie uważać wybierając firmę graficzną. Na każdym etapie poszukiwań powinniśmy przede wszystkim pamiętać, że logo to główna wizytówka firmy, która docelowo ma być rozpoznawalna w naszej branży - dlatego powinna być ona elegancka, łatwa do zapamiętania i w najwyższym stopniu dopracowana.
Agencja reklamowa Fosta oferuje Państwu:
- projekt logo w 3 koncepcjach,
- 4 wersje kolorystyczne: pełny kolor, monochromatyczna, achromatyczna, na czarnym tle,
- elementy typograficzne logo,
- materiały na płycie CD: ( Wektor) Logo na krzywych: Illustrator EPS, PDF.
Oferujemy projekty logo dla nowo powstałych firm jak i również redesign obecnego znaku.
Zapraszamy do współpracy i życzymy powodzenia zarówno w kreacji wizerunku firmy, jak i na każdym etapie jej działania!